Monday, April 14, 2008

FENOMENA MASALAH JIWA

Sepertimana yang kita sedia maklum, sesiapa yang ingin merawat sesuatu penyakit maka dia terlebih dahulu hendaklah mengenalpasti jenis penyakit kemudian mengkaji sebab-sebabnya, agar mudah untuk mengenal pasti penawar yang paling sesuai.
Dari sini, jelas kepada kita kepentingan mengenal pasti fenomena penyakit lemah diri dan jiwa ini. Sesiapa yang menganggap ianya suatu yang mudah dan enteng pada hakikatnya adalah silap. Kita berinteraksi dengan diri dan jiwa manusia yang sebahagian besarnya tidak dapat dikesan dengan mata kasar. Tiada garis panduan yang jelas untuk berinteraksi dengannya. Hawa nafsu merupakan musuh manusia yang paling utama, kerananya nabi Adam as dikeluarkan daripada syurga lantaran bisikan syaitan yang tidak berkesudahan. Terdapat banyak bentuk kelemahan jiwa, antaranya ialah sentiasa akur dengan runtunan hawa nafsu dan keseronokan, meninggalkan perintah Allah, tidak menjauhi larangan-Nya, menghalalkan segala yang diharamkan oleh Allah. Manakala bentuk kelemahan jiwa yang tersembunyi pula ia memerlukan kesungguhan untuk ditanggapi dan ia berbeza antara seorang dengan seorang lain. Dengan izin Allah saya akan jelaskan pada helaian yang akan datang contoh-contoh gambaran fenomena ini sebagai perumpamaan untuk menyingkap ke dalam diri masing-masing dan memeriksa hal dalaman diri mereka dan seterusnya mengenal pasti tempat kelemahannya.
Sesetengah orang membuat rumusan bahawa contoh kelemahan diri yang dipamerkan di sini terlalu jauh dan tidak wujud pada diri mereka. Rumusan ini mungkin benar bagi sesetengah orang dan sebahagian besar daripada gambaran di dalam risalah ini hanyalah sebagai contoh sahaja. Ini bermakna boleh jadi realitinya tidaklah sedahsyat seperti yang digambarkan namun begitu ianya wujud dan berlaku pada sesetengah kalangan manusia yang lain dan kemungkinan ia bertepatan dengan realiti mereka. Dengan itu contoh tersebut mengenai sasaran sebahagian besar manusia.

CONTOH CONTOH KELEMAHAN JIWA.

Contoh yang pertama iaitu seseorang yang suka menceritakan tentang diri sendiri di hadapan khalayak ramai perihal kemuliaan diri, tidak jemu menyebut-nyebut tentang ketokohan dan kehebatan serta segala pencapaian yang telah lampau, berbangga-bangga dengan segala bentuk kekuatan, kemegahan, kekuasaan, keturunan, anak anak, harta benda dan segala bentuk kebanggaan. Sebaliknya kita lihat, mereka sangat takut untuk mengakui kejahilan diri, tidak menunjukan keinginan untuk mengetahui atau mempelajari dan memahami sesuatu. Sentiasa berhati hati agar tidak melakukan kesilapan di hadapan orang lain. Ketika diminta untuk melakukan sesuatu yang di luar kemampuannya, dia tidak sekali-kali akan mengatakan bahawa dia tidak mampu agar tidak menampakkan kelemahan dirinya. Apabila diajukan persoalan tentang agama, ia akan menjawabnya, meskipun tanpa pengetahuan untuk mengelakan diri dari dianggap tidak tahu atau seolah-olah dia berhajat kepada sesuatu maklumat dan sebagainya yang boleh mengurangkan kewibawaannya
Dari contoh-contoh tersebut, jelaslah kepada kita bahawa mereka yang berperibadi sedemikian tidak mahu melihat orang lain mengatasinya sedangkan itu semua adalah suatu yang di luar kemungkinan. Dia akan menggunakan pelbagai cara untuk menyembunyikan kelebihan orang lain dengan menyebut kelemahan mereka dan mendakwa bahawa dirinya lebih mulia daripada orang lain.

1) Taasub dengan pandangan peribadi.

Mereka yang tergolong dalam kategori ini sentiasa merasa taasub dengan pandangan peribadi, tak kira samada benar mahupun sebaliknya. Apabila pendapatnya disanggah maka dia akan cuba mempertahankannya dan tidak merasa tenteram sehinggalah orang yang menyanggahinya akur dan tunduk kepadanya.


2) Tidak mahu mengakui kesilapan diri sendiri.

Mereka ini terlalu sukar untuk mengakui kelemahan dirinya. Melakukan apa sahaja untuk mengelakkan diri dari melakukan kesilapan dan ada kalanya memaksa diri sendiri untuk melakukan pendustaan agar tidak dianggap oleh orang lain dia telah melakukan kesilapan.

3) Merasa sempit dada bila dikritik dan dinasihati.
Merasakan kepahitan dan kesakitan yang teramat sangat apabila dikritik dan diberi nasihat. Adakalanya jika dibelenggu oleh perasaan yang terlalu menghimpit dia akan merasakan seolah-olah dunia ini miliknya. Lebih-lebih lagi jika orang yang memberi nasihat tersebut lebih muda daripadanya. Keadaan ini berlaku lantaran diheret oleh runtunan perasaan yang menyebabkan api kemarahannya memarak.

4) Bahagia dan seronok dengan pujian
Pengidap penyakit ini terlalu ramai, mereka merasa terlalu sukacita dan seronok bila mendapat pujian khususnya jika orang yang memuji itu memiliki kedudukan dan pangkat. Dia akan sentiasa mengulangi pujian tersebut dan membuat sesuatu agar manusia sentiasa menyebut-nyebut tentang kebaikan dan kejayaannya


5) Gembira dan seronok apabila mendapat perhatian.
Contohnya, ketika memberi pertolongan kepada golongan miskin dan mereka yang berada di dalam kesusahan atau ketika menjawab soalan. dan juga ketika melakukan ketaatan kepada Allah dan lain lain lagi. Sebaliknya kita dapati dia akan bermasam muka ketika manusia lain memandang rendah pada ketika dia memang selayaknya mendapat kejian. Keadaan ini boleh berlaku ketika ia melakukan maksiat atau perkara syubhah dan melakukan kesilapan dalam pekerjaannya atau tidak mampu menjawab pertanyaan orang.


6) Gila kuasa, ghairah untuk menonjolkan diri dan mahu sentiasa dipilih.

Golongan ini biasanya berasa gah dengan tanggung jawab dan sentiasa bergelut untuk merebut suatu jawatan dengan apa cara sekali pun. Masakan tidak? Ini semua adalah jalan untuk kemegahan dan meraih pangkat serta memikat hati manusia agar mereka sentiasa mengagungkannya dan mengikut pandangannya.
Ada ketikanya syaitan cuba menggodanya untuk melakukan suatu tugas dan amanah serta membisikkan bahawa khidmatnya itu adalah untuk Islam. Sedangkan itu semua adalah untuk kemaslahatan dirinya semata-mata. Seolah-olah tidak terlaksana khidmat Islami jika tidak melantik dirinya sebagai pemimpin atau pengarah. Oleh kerana itu kita mendapati orang yang berpenyakit seperti ini sentiasa menantikan perbualan telefon atau temu janji yang berkaitan dengan tugas. Apabila disisihkan maka dia akan diselubungi rasa sedih dan merasa sempit dada. Bahkan ia cuba memburuk-burukkan orang yang menyisihkannya serta sentiasa meletakkan kesalahan kepada orang lain dan menghebahkannya di kalangan orang ramai.
Sebaliknya jika beliau terpilih untuk mentadbir suatu tugas, nescaya orang bawahannya akan menerima kecelakaan. Sergahan, kekasaran dan tempelakan merupakan tabiat dan kebiasaan. Terlalu mem-perhitungkan perkara yang kecil dan remeh-temeh ataupun perkara yang besar tanpa belas kasihan. Selalu mengherdik, bertindak kasar, menghina, mempersenda dan menuding kesalahan kepada orang lain. Segala bantahan dibuat secara terang-terangan tanpa mengambil kira perasaan orang. Sentiasa mengarahkan orang bawahan agar berkhidmat melakukan urusan peribadinya dan sentiasa sibuk dengan urusan luar serta mengabaikan tugas sendiri. Jika mereka cuai maka bersedialah untuk menerima padah. Membuat keputusan sendiri tanpa bermesyuarat dengan orang lain. Merasakan dirinya sentiasa berada di atas dan yang terbaik. Mana mungkin melakukan perbincangan dengan orang yang tidak setaraf. Lantaran itu, keputusannya sentiasa tergesa-gesa dan tindak-tanduknya membuta tuli.
Kita juga mendapati dia banyak membicarakan tentang bebanan tugas dan besarnya tanggungjawab yang dipikul. Sebaliknya dia sentiasa cuba bersikap lepas tangan terhadap tugasnya kecuali jika dalam keadaan terdesak. Apabila disuarakan “lepaskan jawatan kamu kepada orang lain” nescaya dia akan merajuk, jiwanya membuak-buak, melenting, marah, memberontak dan menuduh orang lain merancang membuat keputusan tersebut. Dia telah lupa tentang cinta dan kasihnya terhadap semangat keperwiraan dan kepahlawanan yang pernah dilaungkan. A‎pabila berada di dalam sesebuah pentadbiran, mereka akan sentiasa menyusahkan orang lain dan tidak mudah tunduk. Merasakan dirinya sahaja yang sentiasa layak menegur orang atasan. Seringkali cuba untuk berlepas diri bila melakukan sesuatu yang bercanggah.


7) Tidak mengakui kesilapan dan kekurangan diri.

Orang yang berkenaan sentiasa ingin lari daripada mengingati kepincangan diri dan cuba menyembunyikannya, agar orang lain akan menganggap bahawa dia tidak pernah melakukan sebarang kesilapan atau meskipun ada tetapi terlalu sedikit. Untuk itu, ia sentiasa berusaha agar apa sahaja yang berlaku di masa lalu tidak lagi diingati, sekalipun ianya memang benar kesilapannya.


8) Tidak menunaikan hak orang lain.

Sentiasa merasa berat ketika melaksanakan hak orang lain seperti menziarahi orang sakit, melepaskan kesusahan orang lain, menolong orang dizalimi, menghulur bantuan kepada yang memerlukan dan sebagainya. Sebaliknya jika ia ditimpa sakit- contohnya- maka dia mestilah diziarahi, sekiranya orang lain tidak terdaya melaksanakan hak ziarah tersebut kerana urusan tertentu sudah pasti ia akan mengambil kira dan mencelanya.


9) Mengungkit-ungkit segala khidmat bakti dan amal kebaikkan.

Orang sebegini tidak jemu-jemu menyebut segala sumbangan dan khidmat bakti yang telah dihulurkan dan sentiasa mengharapkan ucapan terima kasih dan penghargaan dari sesiapa yang telah mendapat khidmatnya. Bahkan menghendaki orang lain segera menunaikan hajatnya, memulakan salam, berhenti ketika terserempak dengannya, berdiri tegap menghormatinya dan lain-lain perilaku yang melambangkan tanda hormat. Jika orang lain tidak melakukan itu semua nescaya cemuhan, celaan dan penghinaan merupakan balasan yang dinantikan.
Terdapat juga di kalangan mereka yang sentiasa menginginkan ganjaran mata benda atas segala khidmat yang diberikan. Jika ia tidak memperolehinya maka air muka dan tingkah lakunya akan berubah terhadap mereka.


10) Terpedaya dengan kebolehan dan kelebihan sendiri.

Mereka ini tidak menyandarkan segala kelebihan dan kenikmatan yang dikecapi kepada Allah. Sebaliknya menyandarkannya ke atas diri sendiri semata-mata. Tanpa kebolehan dan bakat yang dianugerahkan oleh Allah tersebut nescaya dia tidak akan memperolehi pelbagai nikmat yang lain. Baginya dialah sahaja yang layak mendapat kebaikan, orang lain tidak layak, “Kenapa tidak?!! Sedang dialah seorang yang mempunyai kebijaksanaan, akal yang tajam, keinginan tinggi, kecergasan yang berterusan, peka dalam menghuraikan segala peristiwa, berupaya mengistinbat hukum, kuat ingatan, banyak menghafal Al Quran serta teliti dari sudut pembacaannya, sentiasa bangun malam, berpuasa sunat, banyak merujuk kitab, mengenali ramai ulama, pendakwah yang berpengaruh, memiliki uslub yang istimewa dalam menarik orang. Tidakkah dengan kebolehan dan kelebihan dirinya ini, telah melorongkan dirinya untuk mengecapi pelbagai nikmat lain?! Kedudukannya disisi Allah telah melayakkannya untuk memperolehi pelbagai nikmat lagi!!” Demikianlah sangkaan dan dakwaan mereka, seperti dakwaan Qorun:
قال إنما أوتيته على علم عندي
Maksudnya: Qorun berkata: “Aku memperoleh harta benda adalah dengan ilmu pengetahuan aku sendiri”.
(Al Qasas: 78)



11) Tidak suka orang lain memperolehi kebaikan.

Berasa sedih dan sempit dada apabila sahabatnya mendapat nikmat dan mengharapkan nikmat tersebut tidak kekal. Sebaliknya seronok dan gembira apabila sahabatnya ditimpa musibah.



12) Merasakan dirinya sahaja yang berhak untuk bercakap di dalam mana-mana majlis yang dihadiri.

Anda melihat mereka yang terdiri dari golongan ini sering memintas percakapan orang lain, menjawab apa sahaja yang diperkatakan, suka memperkatakan tentang perihal diri sendiri, kisah hidupnya, meninggi diri dengan tujuan untuk berbangga dengan pencapaian sendiri dan kehandalannya.



13) Menghebahkan amal kebajikan sendiri.

Apabila mendapat taufik daripada Allah untuk melakukan amal kebajikan atau amalan yang menghampirkan diri kepada Allah(taqarrub) dan meninggalkan perkara mungkar, dia akan menghebahkan segala amalan yang telah dilakukan samada secara sinis ataupun terus terang. Berusaha untuk menyandarkan segala yang telah dilakukan adalah hasil daripada usahanya sendiri, bukan hasil usaha orang lain. Golongan ini amat marah apabila hasil kerja dan kebajikannya disandarkan kepada orang lain dan jiwanya menjadi tidak tenteram. Sebaliknya jika disandarkan amalan orang lain kepadanya maka dia tidak akan melakukan sesuatu untuk menyatakan hakikat yang sebenarnya.



14) Sentiasa takutkan kemiskinan.

Ini juga merupakan salah satu daripada contoh kelemahan jiwa yang terdapat pada sesetengah orang. Terlalu bakhil, takut ditimpa kemiskinan dan kesempitan hidup adalah antara identiti mereka. Jiwanya sentiasa diburu ketakutan untuk menghadapi hari-hari mendatang yang belum pasti. Ini semua menjadikannya tidak mahu menyumbang khidmat bakti di jalan Allah dan membantu orang yang memerlukan.



15) Tidak mampu untuk berhadapan dengan orang lain kerana merasa lemah diri.

Tidak terdaya menerima hakikat kesalahan diri sendiri dan cuba lari daripadanya. Jika orang lain menjelaskan kesalahannya dia sanggup berdusta untuk membebaskan diri dari dakwaan yang diajukan kepadanya.



16) Mudah berubah pendapat dan goyah pendirian.

Apa yang menyedihkan ialah d‎ia telah telah tewas di hadapan orang lain dan diri sendiri tanpa disedari. Dia seringkali mempunyai pandangan yang berbeza dengan orang lain, tetapi tidak berani untuk menyatakannya kerana takut celaan, dipersendakan dan seterusnya tewas di hadapan mereka.








No comments: