Friday, August 28, 2009

RASA BERHARGA DAPAT BERSAMA DENGAN USTAZ NAZRUL.



Salam Ramadhan kepada semua.

Firman Allah SWT:

مَّا يَوَدُّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡكِتَـٰبِ وَلَا ٱلۡمُشۡرِكِينَ أَن يُنَزَّلَ عَلَيۡڪُم مِّنۡ خَيۡرٍ۬ مِّن رَّبِّڪُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ يَخۡتَصُّ بِرَحۡمَتِهِۦ مَن يَشَآءُ‌ۚ وَٱللَّهُ ذُو ٱلۡفَضۡلِ ٱلۡعَظِيمِ

Orang-orang kafir dari Ahli kitab dan juga dari orang-orang musyrik, tidak suka kiranya diturunkan kepada kamu sedikit dari kebaikan (atau wahyu) dari Tuhan kamu. Padahal Allah berhak menentukan rahmatNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah (jualah Yang) mempunyai limpah kurnia yang amat besar.

[Al-Baqarah:105]

Terharu saya dengan ilmu yang disampaikan oleh Al-Fadhil Ustaz Mohd Nazrul Abd Nasir. Tidak disangka beliau sanggup menerima rumah sewa kami yang tidak seberapa untuk beliau menginap. Bagi kami ahli DPMM dan beberapa ahli PCM yang mengikut Daurah Kitab Syamail Muhammadiyyah pada 1 sehingga 2 Ramadhan adalah merupakan satu kurniaan daripada Allah SWT kepada kami semua dengan kehadiran orang seperti Ustaz Nazrul ini.

Malah, apa yang menjadi satu keistimewaan khusus buat kami Ahli Bait dapat bermujalasah bersama beliau walaupun dalam 2 hari satu malam lebih kurang. Hatta saya sebenarnya kurang kenal dengan diri beliau sebelum ini. Lebih-lebih lagi dengan pengetahuan ilmu yang ada pada diri beliau amat saya kagumi.

Bagaimana Allah SWT menjadikan seorang hamba yang benar-benar dirinya cenderung dengan ilmu Islam, malah dekat dengan ramai alim Ulamak? Ini merupakan salah satu rahmat Allah SWT yang cukup berharga.

Tidak disangka beliau juga sebenarnya orang yang sangat senang didekati. Malah saya dapat berbual secara tidak langsung dengan diri beliau. Kami dapat bertukar banyak pendapat. Dan apa yang paling menarik dihati saya adalah fikrahnya cukup jelas. Inilah satu contoh sebagaimana Rasulullah SAW terhadap umat Baginda SAW.

Sebagaimana firman Allah SWT:

لَقَدۡ جَآءَڪُمۡ رَسُولٌ۬ مِّنۡ أَنفُسِڪُمۡ عَزِيزٌ عَلَيۡهِ مَا عَنِتُّمۡ حَرِيصٌ عَلَيۡڪُم بِٱلۡمُؤۡمِنِينَ رَءُوفٌ۬ رَّحِيمٌ۬

Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w) yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat tamak (inginkan) kebaikan bagi kamu dan dia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-orang yang beriman.

[At-Taubah:128]

Firman Allah SWT:

مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالٌ۬ صَدَقُواْ مَا عَـٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِ‌ۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُ ۥ وَمِنۡہُم مَّن يَنتَظِرُ‌ۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلاً۬

Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

[Al-Ahzab: 23]

Oleh itu saya benar-benar berharap kepada Allah SWT, mudah-mudahan Allah SWT menghadirkan lagi kepada saya beberapa ramai Rijal sepertinya untuk saya temui. Supaya kami sama membela agama Allah SWT ini. Wallahu'alam.


No comments: