Thursday, June 25, 2009

CUBALAH RENUNGKAN




*Doa tok guru Nik Aziz: “Ya Allah. Kami diserang , dihimpit segenap penjuru dalam menegakkan agamaMu, sesungguhnya kami tak terdaya. Maka kami berserah padaMu untuk bantu kami menegakkan agamaMu.”

*Enta kena yakin pada Allah, ada jalan keluar, generasi enta ada cabaran tersendiri, yang penting ada strategi dan ilmu, ana yakin dengan enta orang (semua).


*Sesiapa mencintai Allah, pasti semakin sunyi dengan manusia, pasti semakin sunyi dengan manusia, datanglah keramaian terasa keseorangan, saat kesukaan dia berduka, orang ketawa dia menangis, jasad dengan manusia tetapi hati tetap dengan Allah, ketenangan dan kebahagiaan adalah hembusan di langit diturunkan ke dalam hati orang beriman, dia tetap berhati teguh dikala insan lain mengalami kegoncangan.


*Kekadang hati merintih derita, jiwa menangis sedih, akal mengeluh letih…Namun hakikat hidup takkan berubah, yang perlu diubah adalah diri yang menghadapinya…Hati memilih jalan, akal memulakan langkah dan iman meluruskan arah…Moga kasih Allah bersama sahabat-sahabat semua…Amin..

*Nikmat paling manis apabila Allah mentarbiyah kita dengan pelbagai bentuk ujian, namun tautan ukhuwwah mampu berhadapan dengan sejuta kesulitan yang memberi suntikan semangat perjuangan…Alirkan halawatul ukhuwwah…Kesungguhan dalam berjuang melalui rabitah hati.


*Berkokok Si Ayam di pagi hari: ‘Mari menuju kecemerlangan’. Rahmat mencurahkan bagi mereka yang berqiam 2 rakaat tahjut, 2 rakaat solat taubat dan sekurang-kurangnya serakaat solat witir.


*Kita ada perancangan dan mereka juga ada, tetapi sebaik-baik perancangan adalah dengan meletakkan Allah dan Rasul di
hadapan. Mohon padaNya moga diberi kekuatan mengalahkan perancangan mereka.

*Tahniah, buat setinggi-tingginya kerana menyambut Maulid Nabi. Kalau hatimu malu mencari-cari cinta Allah SWT dan Nabi SAW, terpenuh hatimu cinta wanita.


*Dengan barakah Maulid Nabi, pada saat ini mula perbanyakkan selawat. Banyak khasiat.

*Jalan menuju cinta Allah dan Rasul berliku-liku. Tetapi tiada yang mustahil bagi Allah mengubah hati kita untuk cinta sepenuh hati.

*Mudah sahaja dan sangat-sangat mudah jika nak tahu hati sdang sakit, bilamana cinta dan rindu tidak hadir pada Allah dan Rasulullah.

*Moga kita merasai kemanisan iman, Cinta Allah dan Nabi.

*Berselawatlah….selagi nyawa dikandung badan..Maafkan aku! Doakan aku karam dalam cinta Allah atau Nabi.

*Rasailah malu bila menyampaikan ilmu pada masyarakat, tetapi hati kosong dari kecintaan,
kerinduan pada Allah dan Rasulullah.

*Jika malu mencari cinta Allah dan Rasulullah, pasti timbul cinta perempuan sepenuh hati.


*Carilah hikmah dalam setiap ketentuan Tuhan, supaya timbul rasa kesabaran dan kesyukuran, setiap yang payah itu pasti ada kesenangan, setiap kesabaran itu pasti ada ganjaran, jika ssuatu itu ditaqdirkan untuk kita, tiada sesiapa yang boleh beri halangan, namun jika
sesuatu itu tidak ditakdirkan untuk kita, pasti takkan kita dapat walaupun sudah dalam genggaman.

*Tiada rasa ketahanan tanpa ujian, tiada rasa kehambaan tanpa keresahan, tiada rasa pergantungan tanpa kepayahan. Moga Allah memberi kekuatan dalam keperitan. Doakan kejayaan kami.

*Hidup ini indah, harmoni dan selamat dengan cinta Allah dan Rasulullah. Seperti aku cinta perempuan, senantiasa feeling terasa di mana aku berada. Begitu juga dengan cinta Allah dan Rasulullah.

*Berkata Dai’e fillah Habib Kazim As-Segaf: Hendaklah kita melazimi Qasidah dan apabila bangkit dari tidur hendaklah berqasidah, kerana ia boleh menyucikan hati.


*Aku seronok dengan duniaku. Aku leka dengan duniaku. Aku lalai dengan duniaku di saat maut menjengahku.Hilanglah sgala kesedapan dunia itu. Hilanglah segala-galanya. Itulah yang tinggal hanya penyesalan yang berpanjangan.

*Tanda seseorang itu tergolong dalam insan yang baik, pada kanak-kanak ia hargai dan jauh sekali menyakiti hati kanak-kanak, pada rakan-rakannya ia beri contoh akhlak yang terpuji dan sering nasihat umpama saudaranya, pada orang dewasa ia hormati, jika ada kesalahan ia tegur dengan hikmah, pada yang alim ia taat...penuh dengan adab agar dilimpahi barakah.
Kesudahannya ia dapat anugerah kecintaan, kerinduan pada Allah dan Rasulullah kerana ia insan yang beradab.

*Budi merangkak, akal menjalani, ikhtiar berusaha dan untung menyudahi.

*Derita perjuangan bukan satu bebanan tetapi satu latihan, gundah perjuangan bukan satu ancaman tetapi satu didikan, mehnah perjuangan bukan satu kekuatan. Walau perit manapun perjuangan, sesukar manapun perjalanan, kita pejuang tabahkan hati, kita mujahid, kekuatan diri, kekukuhan tekad, mara dalam perjuangan Islam.


*Gagal atau berjaya bukanlah penting, yang lebih istimewa usaha untuk mengatasi kegagalan dan usaha untuk menikmati kejayaan. Ya Allah, bukalah hijab dihati sahabatku dalam memahami ilmuMu.


*Pesan pada diri, tabahkan hati dan kuatkan semangat. Pesan pada hati kukuhkan iman dan banyakkan zikrullah. Pesan pada naluri, jangan mengeluh dan kecewa. Kerana nikmat Islam itu begitu indah.


*Orang yang tidak ingat Allah dan Rasulullah, apatah lagi tiada niat untuk berusaha cinta dan ridu. Samalah kehidupannya dengan Iblis la’natullah dan kuncu-kuncunya.

*Ingin mutiara selami laut dan ingin berjaya tempuhlah penderitaan.


*Tiada istilah ketakutan dalam menyemai sebuah kemengan untuk Islam, biarpun nyawa menjadi taruhan. Tiada istilah keletihan biarpun titisan peluh menjadi bukti segala tenaga yang kita pertaruhkan. Andai gentar menjadi halangan, ingatlah Allah sebagai pembela yang membawa kita ke gerbang bahagia.


*Ada orang yang berdekatan badan tetapi hati berjauhan dan ada pula badan yang berjauhan tetapi hati berdekatan.


*Jangan takut jatuh, kerana yang tidak pernah memanjatlah tidak pernah jatuh. Jangan takut gagal, kerana yang tidak pernah gagal hanyalah orang yang tidak pernah mencuba melangkah. Jangan takut salah, kerana kesalahan yang satu, kita dapat menambah pengetahuan untuk mencari jalan yang benar pada langkah yang kedua.


*Dua sifat terkeji biasa ada pada hati ilmuan ialah ‘ujub (perasaan akan ilmu atau amalnya yang banyak). Dan riyak (keakuan dalam usaha ibadatnya). Berusalah membersihkannya.

*Hari ini manusia asyik dengan cinta. Sungguh mengasyikkan. Khayal dibuai hanyut dunia mereka. Mencari ketenangan atau kebahagiaan jiwa. Apakah mereka berjaya mengapai semua itu?

Peringatan: Ini semua mesej yang sampai kepada saya. Semua ini himpunan kalam hikmah yang berharga dan amat mahal harganya. Selagimana kalam-kalam ini bersesuaian dengan syara’ dan sekali-kali tidak menyalahinya mengikut pengamatan saya berdasarkan pengetahuan saya yang sangat kecil di sisi Allah SWT.


Namun demikian sekiranya ada yang bercanggah mengikut syara’, maka diharap tinggalkan. Biarlah kita lalu dengan jalan Islam. Bila ikut Islam. Ikut pepatah melayu: ‘Membujur lalu melintang patah’. Lihatlah gesaan nas-nas Al-Quran dan As-Sunnah SAW mengajar kita untuk mengenal erti hikmah yang Allah SWT kurniakan..

Sebagaimana firman Allah SWT :

Allah menganugerahkan Al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Quran dan As Sunnah) kepada siapa yang dikehendaki-Nya. dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar Telah dianugerahi karunia yang banyak. dan Hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).


[Al-Baqarah:269]



FirmanNya lagi:



Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah[*] dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.

[An-Nahl:125]

[*] Hikmah: ialah perkataan yang tegas dan benar yang dapat membedakan antara yang hak dengan yang bathil.


Sabda Rasulullah SAW:


الحكمة ضالة المؤمن انى وجدها فهو احق بها

Hikmah itu barang kehilangan orang Mukmin, di mana sahaja dia menemuinya itulah yang lebih berhak menerimanya.


Sabdanya lagi:

خذوا الحكمة من اى وعاء خرجت
Ambillah hikmah itu dari mana sahaja datangnya.

Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat daripada segala kalam hikmah ini. Dan hasil lidah yang mengungkap segala mutiara kata ini, mudah-mudah tersemat di jiwa kalbu hati nurani orang yang mendengar dan membacanya, langsung terus mengamalkannya. Dan mendapat keredhaan Allah SWT. Waallahu’alam.

Monday, June 15, 2009

GERAKAN TAJDID (PEMBAHARUAN) DI DALAM TAFSIR


Sudi saya di sini kiranya untuk mengajak para pembaca supaya mngamati suatu gerakan tajdid (pembaharuan) di dalam Tafsir Al-Quran. Tidak lain dan tidak bukan atas dasar mengajak diri ini dan para pembaca supaya senantiasa kembali kepada kitab suci Al-Quran sepenuhnya serta membangkitkan kesedaran kepada meneliti ajaran Al-Quran.

Sebagaimana firman Allah SWT:
Sebagaimana (Kami Telah menyempurnakan nikmat kami kepadamu) kami Telah mengutus kepadamu Rasul diantara kamu yang membacakan ayat-ayat kami kepada kamu dan mensucikan kamu dan mengajarkan kepadamu Al Kitab dan Al-Hikmah, serta mengajarkan kepada kamu apa yang belum kamu ketahui.
(Al-Baqarah 151)

Pada kurun ke 19, dunia Islam ditimpa dengan kelembapan, kejumudan, kehinaan, kerosakkan dan pereputan bangsa penjajah. Maka datanglah Jamaluddin al-Afghoni yang menyeru dengan suatu seruan untuk menyedarkan umat Islam.

Adalah merupakan yang awal murid-muridnya adalah Syaikh Muhammad Abduh yang mengambil suatu pelajaran di dalam tafsir Al-Quran di atas jalan yang diwahyukan dengan pembaharuan dasar-dasar Islam dan mengikat ajaran-ajaran Islam dan mengikat ajaran-ajaran agama dengan kehidupan kemodenan.

Dan menzahirkan bahawa Islam tidak bertentangan selama-lamanya bersama ketamadunan, kemodenan, dan kemajuan di dalam kehidupan.

Mengiringinya selepas itu As-Said Rasyid Redha yang merakamkan pelajaran ini di dalam majalah Al-Manar yang pertama. Kemudian menghimpunkannya dan menambah ke atasnya di dalam Tasfsir Al-Manar yang mengambil kira tafsir zaman yang baharu. Mencuba mengikat Al-Quran Al-Karim dengan masyarakat dan kehidupan. Dan menentukan bahawa Islam itu agama dunia yang kekal bertahun-tahun lagi mengislah (membuat pembaikan) bagi setiap zaman dan tempat.

Pegangan tafsiran ini di atas tafsir Al-Quran dengan Al-Quran dan As-Sunnah yang Sahih. Begitu juga dengan rujukan kepada Ilmu Bahasa Arab dan Ijtihad serta penelitian kepada nas Al-Quran ke atas yang benar-benar saling lengkap-melengkapi satu sama lain.

Tidak merosakkan segala ayat dan bukanlah memisahkan sebahagiannya dari sebahagian yang lain supaya dapat menafsirkan tiap-tiap semua daripadanya dengan satu-persatu.

Tafsir ini mengambil himpunan daripada segala ayat agar mengemukakan sekaligus dengan tujuannya yang asas dan hadafnya yang umum. Adapun ia tidak mengertikan terlalu banyak dengan kajian-kajian Nahu, Balaghah dan Lughawiyah.

Bahkan kadang-kala lebih menumpukan kepada mencari makna atau maksud. Adapun juga tidak menumpukan banyak dengan memasukkan pada perincian-perincian Furu’ (perkara-perkara cabang) dan Juz’iyyat (perkara-perkara juzuk). Bahkan menumpukan hadaf kepada Al-Kulliyaat (perkara-perkara umum) dan makna-makna atau maksud-maksud yang umum.

Ia menyentuh sebab-sebab bagi menghubungkan Al-Quran dengan ilmu-ilmu kemasyarakatan, semulajadi dan siasah (politik) umat semuanya.

Dalam erti kata lain, ia menyaksikan dengan pandangan-pandangan masakini daripada para ahli falsafah, para ahli kemasyarakatan, para ahli siasah (politik) dan sebagainya. Begitu juga meneliti pada setiap munasabah yang menjadi kesepakatan di antara Al-Quran dan Ilmu itu sendiri.

Tulisan As-Sayyid Rasyid Redha di dalam tafsir Al-Manar mempunyai suatu ibarat yang merupakan tafsir yang menghimpunkan di antara hukum perundangan syariat dan segala sunnah Allah SWT di dalam masyarakat manusia.

Dan meletakkan Al-Quran itu hidayah yang umum bagi manusia pada setiap zaman dan tempat serta menjadi hujjah Allah SWT. Begitu juga ayat-ayatNya mukjizat bagi manusia dan jin serta yang dapat membawa ke arah petunjukNya. Dan menjadi kegunaan orang-orang Islam pada zaman ini.

Namun kebanyakkan orang-orang Islam pada zaman ini berpaling dan tidak seumpama golongan terdahulu yang mereka tetap berpegang dengannya kerana ia menjadi sebab jalan kepada kebahagian dunia dan akhirat.

Tafsir ini juga cara penafsirannya dengan tafsiran yang mudah dan mengelak dari unsur-unsur campur aduk kalam (yang sukar) dengan istilah-istilah segala ilmu dan seni. Di mana memberi kefahaman secara umum dan tidak menggunakan darinya secara khusus.

Dan sebenarnya ini adalah asas kaedah yang digunakan oleh salah seorang yang alim lagi bijaksana iaitu Al-Ustaz Al-Imam As-Syaikh Muhammad Abduh yang mudah-mudahan sebaik-baik balasan Allah SWT membalasnya dan sebanyak-banyak pemberian pahala kepadanya.

Melihat Syaikh Muhammad Abduh bahawa beliau mengambil berat di kalangan ahli-ahli tafsir yang menafsirkan dengan semata-mata Ilmu Nahu atau Ilmu Balaghah atau Ilmu Falsafah; penafsiran mereka banyak terkeluar dari maksud asal daripada Kitab Ilahi ini (Al-Quran) dan menghilangkan mereka pada pandanagan-pandangan yang dilupakan mereka maknanya secara hakiki.

Walhal, penafsiran yang menuntutnya Syaikh Muhammad Abduh adalah kefahaman Kitab Al-Quran ini di mana ia merupakan penunjuk agama yang memberi pedoman terhadap manusia kepada perkara yang di dalamnya memberi kebahagian terhadap manusia di dalam kehidupan dunia mahupun di dalam kehidupan akhirat.Maka dengan kefahaman ini adalah suatu maksud yang lebih tinngi daripadanya.

Disebalik kajian-kajian beliau bahawasanya yang mengikuti beliau atau yang menjadi wasilah bagi penghasilannya; sudah pastilah As-Sayyid Rasyid Redha yang saya jelaskan tadi akan penafsirannya dan merupakan jalan asas beliau bagi tafsir Al-Manar.

Tidak lain dan tidak bukan pastilah bahawasanya Al-Quran Al-Karim merupakan kitab petunjuk dan perundangan syariat dan bukanlah kitab untuk memperincikan segala ilmu dan seni semata-mata.

Ini dipastikan dengan apa saya kutip kalam beliau Sayyid Rasyid Redha di dalam Kitab Qissatul Quran juzuk yang kedua yang dikarang oleh Profesar Dr Ahmad As-Syarbasi keluaran Majalah Al-Azhar bulan Rejab 1427H:

“Wahai Muslimun, bahawasanya Allah SWT menurunkan ke atas kamu kitabNya sebagai petunjuk dan cahaya agar diajarkan kamu Al-Kitab (Al-Quran) dan Al-Hikmah (Sunnah Nabi SAW) serta menyucikan kamu. Menyediakan kamu bagi apa yang disediakan dengannya daripada kebahagian dunia dan akhirat”.

“Tidak ada undang-undang dunia yang diturunkannya itu kering-kontang sebagaimana undang-undang hukuman ini. Tidak ada kitab yang sebaik bagi mengubati (penyakit) tubuh badan.. Tidak ada sejarah manusia bagi menjelaskan peristiwa-peristiwa dan segala waqi’ (yang berlaku) hari ini dan bukanlah perjalanan kesenian bagi menjelaskan suatu usaha dan manfaat”.

“Sebenarnya Allah SWT menjadikannya dengan mengikut kemampuan kamu (kesesuaian bagi kamu). Bukanlah terhenti sekadar hanya atas wahyu yang diturunkan daripada Tuhan kamu (sehingga sampai hari kiamat kesesuaiannya)”.

Kebiasaannya kita melihat kitab tafsir yang dikarang oleh ahli tafsir yang mengambil satu-persatu ayat sebagaimana telah ada di dalam mushaf. Lalu menafsirkannya atas berturut-turutan.

Maka apa yang saya dapati di dalam Tafsir Al-Manar tidak mengikat dengan satu-persatu ayat. Akan tetapi beliau (Syaikh Rasyid Redha) menafsirkan dengan menghimpunkan satu jumlah ayat yang berkenaan yang dikemukakan secara umum kemudian beliau menafsirkan. Maka setelah habis, beliau berpindah dan menafsirkan lagi sejumlah ayat yang berkenaan selepas itu secara berturutan tetapi mengikut jumlah ayat yang berkenaan. Beginilah cara kaedah yang beliau gunakan.

Sesungguhnya memperluaskan tentang ini oleh Al-Ustaz Sayyid Qutb pada kitabnya Fi Zilal Quran. Maka mengambil himpunan ayat yang berkenaan daripada ayat Al-Quran yang lengkap kemudian menafsirkannya. Maka setelah habis beliau meletakkan himpunan ayat yang berkenaan lagi secara berturutan kemudian menafsirkannya.

Sungguhpun begitu, kita dapati di kalangan golongan terdahulu, mereka menafsirkan secara satu-persatu ayat.

Adapun yang mengikut jalan yang lain sebagaimana pelaksanaan Ibnu Qaiyim pada ketika menyibukkan dirinya dengan penafsiran yang mengambil satu judul atau satu tajuk daripada ayat Al-Quran yang ditentukan. Di mana beliau mengambil satu judul atau satu tajuk, lalu menghimpunkan ayat-ayat yang berkaitan itu sepertimana yang beliau ungkapkannya di dalam kitabnya At-Tibyan.

Namun demikian saya mengajak semua agar sederhana dengan berbagai pemikiran ahli tafsir dan tidak mudah untuk kita mengkritik sewenang-wenangnya tanpa belajar, mengkaji, meneliti dan perlulah mengambil kira serta benar-benar memahami bidang Ilmu Tafsir yang luas. Di mana para Ulama’ dahulu dan kini yang menguasai bidang Ilmu Tafsir ini mereka mempunyai kredibiliti dan kepakaran masing-masing.

Ada di antara Ulama’ yang pakar di dalam bidang Ilmu Feqh, maka kecenderungannya menafsirkan ayat Al-Quran lebih kepada At-Tafsir Al-Feqhi, yang pakar di dalam bidang Ilmu Nahu, maka kecenderungannya menafsirkan ayat Al-Quran lebih kepada At-Tafsir An-Nahwi, yang pakar di dalam bidang Ilmu Balaghoh, maka biasanya menafsirkan ayat Al-Quran lebih kepada At-Tafsir Al-Bayani, yang pakar di dalam bidang Ilmu Tasawuf, maka kecenderungannya menafsirkan ayat Al-Quran lebih kepada At-Tafsir As-Sufi, yang pakar di dalam bidang ilmu As-Siasah Al-Islamiyyah, maka kecenderungannya menafsirkan ayat lebih kepada At-Tafsir As-Siyasi.

Dan ada juga tafsir yang dipanggil At-Tafsir Al-Maudu’ie (Tafsir mengikut judul atau tajuk).

Sungguhpun begitu, Ulama’ ini biasanya menguasai keluasan bidang ilmu Islam yang mana mereka ini lebih cenderung dengan mengikut kepakaran masing-masing atas dasar sikap yang didahulukan mesti didahulukan. Apapun penguasaan mereka di dalam bidang ilmu pengetahuan sekali-kali amatlah kecil di sisi pengetahuan Allah SWT, walaupun besar di sisi kita. Wa Allahu’alam.