Wednesday, February 3, 2010

AWAS DARIPADA KEBERANIAN TERHADAP PENAFSIRAN AL-QURAN TANPA ILMU PENGETAHUAN.


Kebenaran bahawasanya Allah SWT mengingatkan kepada kita daripada keberanian pada menyatakan pandangan dengan tanpa ilmu pengetahuan secara mutlak di dalam penafsiran Al-Quran dan selainnya.

Sebagaimana Firman Allah SWT:

وَلَا تَقۡفُ مَا لَيۡسَ لَكَ بِهِۦ عِلۡمٌ‌ۚ إِنَّ ٱلسَّمۡعَ وَٱلۡبَصَرَ وَٱلۡفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ كَانَ عَنۡهُ مَسۡـُٔولاً۬

36- Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya.

AL-ISRA : 36

Apa yang sangat-sangat bahaya ketika mana mengatakan dengan Kalam Allah ‘Azzawajalla.

Diriwayatkan bahawasanya Rasulallah SAW bersabda (yang bermaksud): Orang yang mengatakan di dalam Al-Quran dengan tidak ada ilmu pengetahuan, maka hendaklah tempat duduknya disediakan daripada api neraka.-Sebagaimana sabda Nabi SAW. Waallahu’alam.

HADITH RIWAYAT AT-TIRMIDZI

Perkhabaran-perkhabaran yang dipelihara dari Salafinas-Soleh RA di sisi kewarakkan dan berhati-hati daripada mengatakan pada penafsiran dengan tanpa ilmu pengetahuan sangat banyak.

Di antaranya:

Dari Abi Ma’mar mengatakan: Abu Bakr As-Siddiq RA mengatakan: Dimana bumi yang memijakku, dan langit yang menaungiku (demi tidak) sekiranya aku mengatakan pada Kitab Allah barang apa yang aku tidak tahu.

TAFSIR TOBARI jilid 1 m/s 52

Dari Anas mngatakan: Kami di sisi Umar bin AL-Khattab RA. Pada (ketika) menzahirkan bajunya empat tampalan kain perca (menampal bajunya yang koyak). Lalu beliau membaca (sepotong ayat):

وَفَـٰكِهَةً۬ وَأَبًّ۬ا

31. Dan buah-buahan serta rumput-rumputan

ABASA : 31

Maka beliau menanyakan apakah itu الأب ? Kemudian beliau mengatakan: Bahawasanya ini pasti permainan yang membebankan. Maka tidaklah ke atas engkau untuk engkau mengetahuinya (daripadaku).

Muqaddimah Fi Usul At-Tafsir m/s 118

Menanya seseorang lelaki kepada Ibnu Abbas dari (sepotong ayat):

يَوۡمٍ۬ كَانَ مِقۡدَارُهُ ۥ خَمۡسِينَ أَلۡفَ سَنَةٍ۬

4. Sehari yang kadarnya limapuluh ribu tahun.[1510]

[1510] Maksudnya: malaikat-malaikat dan Jibril jika menghadap Tuhan memakan waktu satu hari. Apabila dilakukan oleh manusia, memakan waktu limapuluh ribu tahun.

AL-MA’ARIJ : 4

Lalu Ibnu Abbas menyakan (semula) kepadanya. Apakah itu?

يَوۡمٍ۬ كَانَ مِقۡدَارُهُ ۥ خَمۡسِينَ أَلۡفَ سَنَةٍ۬

4. Sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun.[1510]

[1510] Maksudnya: malaikat-malaikat dan Jibril jika menghadap Tuhan memakan waktu satu hari. Apabila dilakukan oleh manusia, memakan waktu lima puluh ribu tahun.

AL-MA’ARIJ : 4

Maka lelaki itu mengatakan: Aku menanyakan engkau agar engkau membicarakan kepadaku. Lalu Ibnu Abbas mengatakan: Kedua-duanya adalah 2 hari (potongan ayat yang disebut oleh lelaki tersebut dan juga Ibnu Abbas) yang Allah menyebutkannya di dalam KitabNya (Al-Quran) yang (Dia) lebih mengetahui akan kedua-duanya. Maka beliau menegah untuk mengatakan tentang kitab Allah barang apa yang tidak diketahui.

Fadhail Al-Quran karangan Abi ‘Ubaid

Dan dari As-Sya’bi dari Masruq mengatakan: Takutlah kamu kepada suatu penafsiran. Maka hanyasanya (tidak lain) ia itu adalah merupakan riwayat dari Allah.

Muqaddimah Fi Usul At-Tafsir m/s 120-121

Mengatakan Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah Rahimahullah:

[Orang yang mengatakan tentang Al-Quran dengan pandangannya. Maka sesungguhnya dia membebankan barang apa yang dia tidak mengetahui dengannya. Dan dia menjalankan barang apa yang tidak disuruh dengannya. Maka jikalau bahawasanya mengena (tepat) maknanya pada suatu perkara, nescaya sesungguhnya dia itu telah salah. Kerana dia tidak mendatangkan satu perkara daripada babnya itu. Seperti orang yang menghukumkan di kalangan orang-orang di atas kejahilan. Maka dia itu di dalam Neraka, meskipun sepakat hukumnya benar pada suatu perkara. Akan tetapi lebih aku takut dosa daripada orang yang salah. Wallahu’alam]

Muqaddimah Fi Usul At-Tafsir m/s 116

Dan Syaikh Islam membuat menyamakan setelah itu kepada orang-orang yang berani di atas pandangan tentang tafsir dengan tanpa ilmu pengetahuan sebagai pelempar tuduhan.

Beliau mengatakan: Dan beginilah Allah Ta’ala menamakan yang melemparkan tuduhan para pendusta: Maka Firman Allah SWT:

لَّوۡلَا جَآءُو عَلَيۡهِ بِأَرۡبَعَةِ شُہَدَآءَ‌ۚ فَإِذۡ لَمۡ يَأۡتُواْ بِٱلشُّہَدَآءِ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ عِندَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡكَـٰذِبُونَ

13. Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu? Oleh Karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi Maka mereka Itulah pada sisi Allah orang- orang yang dusta.

AN-NUR:13

Berdasarkan ayat di atas yang dinyatakan oleh Syaikh Islam Rahimahullah ini berkait dengan hukum-ahkam syara’ di dalam mendatangkan empat orang bagi orang yang mmbuat tuduhan zina umpamanya. Namun di situ ayat ini boleh juga ditujukan kepada golongan yang pendusta. Sebagaimana penulis merujuk kepada kitab Sofwatut-Tafasir karangan Syaikh Muhammad Ali As-Sobuni. Waallahu’alam.

Daripada sebab-sebab athar ini, menjelaskan kepada kita amat bahaya terlalu berani di dalam penafsiran Al-Quran dengan tanpa ilmu pengetahuan. Dan ini semuanya dibawakan dengan tabiat ke atas apa yang tidak ada ilmu pengetahuan kepada manusia padanya daripada makna-makna Al-Quran.

Adapun apa yang diketahuinya untuk menjelaskan dalil-dalilnya atau kerana dia mempelajari dan menelaahnya. Maka adalah Kalam (Ilahi) ini daripada selebih-lebih baik kerana dia menjelaskan dan menyampaikan.

At-taisir Fi Usul At-Tafsir karangan ‘Imad Ali Abdus Sami’ Hussain m/s 40

Selayak-layaknya manusia itu dengan kewarakkan dari keberanian terhadap pandangan dengan tanpa ilmu pengetahuan tentang penafsiran Al-Quran. Mereka itu penuntut ilmu, akan tetapi maaflah kadang-kala berlaku sebaliknya.

Maka pada bingkaian perbalahan kajian dari meredhokan nafsu dan menzahirkan kemampuan-kemampuannya (masing-masing). Kadang-kala kacau-bilau perbalahan pada masalah Tafsiriyyah atau selainnya padahal kebanyakan kita dengan tanpa ilmu pengetahuan.

At-taisir Fi Usul At-Tafsir karangan ‘Imad Ali Abdus Sami’ Hussain m/s 40


Apa yang penulis jelaskan di sini, sepatutnya persoalan untuk menafsirkan ayat-ayat Al-Quran mestilah di kalangan mereka yang Mutakhassosun yang mendapat (pengkhususan) dalam bidang ilmu Tafsir.

Sebagai contoh di kalangan para Alim Ulama’ kita ataupun di kalangan para penuntut agamawan yang mereka menafsirkan atas sebab belajar. Namun di situ, penuntut ilmu agamawan tidak terlepas mereka daripada pandangan para Alim Ulama’ yang mu’tabar untuk diserahkan. Waallahu'alam.

No comments: