Saturday, September 4, 2010

AL-QURAN YANG DIBACA DENGAN SEBENAR-BENARNYA


Kalam mutiara Syaikh Abdul Azim bin Syaa’ban bin Sulthon yang bermaksud:


Sinaran Al-Quran penuh dengan naungan

Memberi petunjuk dan dalil pedoman

Kerananyalah petunjuk seluruh makhluk yang menjadi pedoman

Yang menjadi penawar yang umum dan satu-persatu


[Rujukan: Ghiza’ Ruhul Insaan Mudawamatuhu ‘ala tilawatil Quran; karangan Syaikh Abdul Azim bin Syaaban bin Sultan; m/s pertama]


Di antara salah satu sifat golongan orang yang beriman adalah mereka yang membacakan ayat-ayat Allah SWT dengan sebenar-benar bacaan. Dalam erti kata lain, meraka membaca Al-Quran dengan penuh yakin dan percaya kebenarannya. Samasekali mereka tidak sekali-kali menjadi penentang dan menyelewengkan Al-Quran.


Sebagaimana dijelaskan di dalam firman Allah SWT:


ٱلَّذِينَ ءَاتَيۡنَـٰهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ يَتۡلُونَهُ ۥ حَقَّ تِلَاوَتِهِۦۤ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ يُؤۡمِنُونَ بِهِۦ‌ۗ وَمَن يَكۡفُرۡ بِهِۦ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡخَـٰسِرُونَ


Orang-orang yang Telah kami berikan Al Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya[*], mereka itu beriman kepadanya. dan barangsiapa yang ingkar kepadanya, Maka mereka Itulah orang-orang yang rugi.


[*] Maksudnya: tidak mengubah dan mentakwilkan Al Kitab sekehendak hatinya.


[Al-Baqarah: 121]


Penjelasan tentang orang-orang yang telah Allah berikan Al-Kitab kepadanya, meraka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya. Sebagaimana menurut Imam Qatadah: Mereka adalah golongan Yahudi dan Nasrani. Dan pandangan ini memilihnya Ibnu Jarir.


Dan mengatakan Said dari Qatadah: Mereka adalah Para Sahabat Rasulullah SAW. Ibnu Mas’ud mengatakan: Dan yang diriku dengan genggamanNya, bahawasanya hak sebenar-benar bacaannya adalah menghalalkan yang halalnya dan mengharamkan yang haramnya; dan membacanya sebagaimana Allah menurunkannya dan tidak menyelewengkan perkataan dari tempat-tempatnya; dan tidak mentakwilkan daripadanya sedikitpun atas yang bukan takwilnya.


[Rujukan : Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir; m/s 91; Karangan Syaikh Muhammad Ali As-Sobuni]


Ini menunjukkan begitu tingginya keimanan golongan Salafus Soleh yang bersungguh-sungguh di dalam beramal dengan ayat-ayat Allah SWT. Segala perkara yang Allah halalkan, maka dihalalkan. Adapun yang haram mereka ini benar-benar mengharamkannya.


Timbul satu perasaan di dalam hati mereka bahawa ini bukanlah kalam ciptaan makhluk. Tetapi kalam yang tidak dapat ditiru oleh sesiapapun. Samada makhluk berupa manusia ataupun jin.


Sebagaimana firmanNya SWT:


قُل لَّٮِٕنِ ٱجۡتَمَعَتِ ٱلۡإِنسُ وَٱلۡجِنُّ عَلَىٰٓ أَن يَأۡتُواْ بِمِثۡلِ هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانِ لَا يَأۡتُونَ بِمِثۡلِهِۦ وَلَوۡ كَانَ بَعۡضُہُمۡ لِبَعۡضٍ۬ ظَهِيرً۬ا


Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya jika sekalian manusia dan jin berhimpun dengan tujuan hendak membuat dan mendatangkan sebanding dengan Al-Quran ini, mereka tidak akan dapat membuat dan mendatangkan yang sebanding dengannya, walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri. (88)


[Al-Israa:88]


Apabila kita melihat di dalam keadaan sekarang ini, orang yang mengaku beriman dengan Allah SWT dan mengaku dirinya Islam serta senantiasa dengan membaca Al-Quran, tetapi sanggup menolak hukum-hukum yang ada di dalam Al-Quran itu sendiri. Hatta kita melihat diri mereka ini masih ragu-ragu dengan hukum yang Allah SWT tetapkan di dalam Al-Quran.


Kita juga melihat Al-Quran seringkali dibaca sekadar untuk mendapatkan fadhilat. Walhal, ayat-ayat itu tidak dijelaskan kepada masyarakat seluruhnya, apatah lagi diamalkan. Hatta tiada suatu usaha ke arah itu. Mereka yang tergolong di kalangan ‘Ulama yang mempunyai ilmu tentang Al-Quran samasekali tidak digunakan.


Adalah menjadi kepastian kepada golongan pemuda hari ini yang perlu bangkit memperjuangkan Al-Quran supaya dapat diterjemahkan di dalam masyarakat. Namun, Al-Quran seolah-olah hanya dilagukan. Dan lebih hebat lagi seolah-olah hanya dipertandingkan. Melihat kepada suara siapa yang paling sedap. Malah golongan yang menjadi pendokong kepada Al-Quran pula seperti diperlekehkan begitu sahaja.


Betapa golongan As-Salafus Soleh RA yang lebih mementingkan untuk mempraktikkannya dengan menterjemahkan maksud Al-Quran itu di dalam kehidupan mereka. Walhal, mereka memandang tinggi maksud atau kehendaknya. Hatta, mereka menganggap suatu kelebihan bagi orang yang mengetahui maksud atau penafsiran beberapa potongan daripada ayat-ayat Al-Quran.


Dan Imam Mujahid pernah menyebut: Aku menyukai orang yang berakhlak di sisi Allah Ta'ala yang mereka lebih mengetahui dengan apa yang Allah turunkan (Al-Quran). Dan Al-Hassan mengatakan: Demi Allah apa yang Allah turunkan sepotong ayat kecuali (sebenarnya) aku suka untuk mengetahuinya apa yang Allah turunkan (sepotong ayat tersebut) dan aku sendiri ingin sekali mengetahui maksud ayat tersebut.


[Zadul Musaiyar: jilid 1/muka surat 4].


Dan mengatakan Iyas Ibnu Mua'wiyah: Perumpamaan orang yang membaca Al-Quran padahal mereka tidak mengetahui penafsirannya adalah seperti satu kaum yang didatangkan Kitab kepada mereka, tetapi malam kegelapan yang menguasai mereka. Dan bukanlah mereka sebenarnya berada di pagi hari. Lalu engkau menaruhkan syak ke dalam hati mereka, namun mereka tidak menyedari tentang kitab itu.


[Zadul Musaiyar jilid 1/muka surat 4, Al-Muharrar Al-Wajiz bagi Ibnu Atiyyah jilid 1/muka surat 26 dan Tafsir Al-Qurtubi jilid 1/muka surat 26]


Adapun Imam As-Sya'bi mengatakan: Masruq telah pergi ke Basrah (untuk mengetahui) tentang penafsiran sepotong ayat Al-Quran, lalu dikatakan kepadanya: Bahawasanya orang yang boleh menafsirkan ayat itu sudah pergi ke Syam (meninggalkan Basrah), lalu (Masruq) bersiap-siaga dan bertolak ke Syam sehinggalah beliau dapat mengetahui penafsiran (ayat tersebut).


Imam Ikrimah mengatakan: Berkaitan dengan firman Allah yang bermaksud: {dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya}[An-Nisa':100]. Aku mencari nama orang ini selama 14 tahun baharulah aku mendapati siapa gerangannya. Dan beliau mengatakan: Ibnu Abdul Barr dan nama sebenarnya ialah Damarah bin Habib.


Bagaimana golongan Salafus Saleh yang senantiasa yakin dan percaya dengan ayat Al-Quran ini. Dan semata-mata membaca untuk beramal. Malah sekiranya membaca ayat-ayat yang mereka samara-samar maksudnya, mereka terus beriman dan menyerahkan kepada Allah SWT.


Dari Al-Hasan Al-Basri mengatakan: Mereka beramal dengan Muhkam (Jelas nyata) dan beriman dengan Mutasyabih (Samar-samar); dan mereka menyerahkan apa yang musykil ke atas mereka kepada yang alimnya.


Mengatakan Sufyan As-Thauri dari Abdullah bin Mas’ud tentang maksud mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya iaitu mereka yang mengikutnya sebenar-benar ikutannya. Dan Abu Musa Al-‘Assya’ari menyebut: Orang yang mengikut Al-Quran, (nescaya) dia jatuh dengannya di atas taman-taman Syurga.


[Rujukan : Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir; m/s 91; Karangan Syaikh Muhammad Ali As-Sobuni]


Malah pengharapan mereka kepada Allah SWT amat tidak berbelah bagi ketika membacanya. Senantiasa mengamati bacaan mereka. Dapat mengenal di mana ayat rahmat dan di mana ayat azab.


Menyebut Umar bin Al-Khattab: Mereka orang-orang yang apabila berlalu mereka dengan ayat rahmat, nescaya mereka memintanya daripada Allah; dan apabila berlalu mereka dengan ayat azab, nescaya mereka minta berlindung daripadaNya. Beliau mengatakan: Dan sesungguhnya diriwayatkan makna ini dari Nabi SAW (bersabda yang maksudnya): Bahawasanya adalah apabila berlalu dengan ayat rahmat (nescaya) dia meminta; dan apabila berlalu dengan ayat azab (nescaya) dia berlindung.


[Rujukan : Mukhtasar Tafsir Ibnu Kathir; m/s 92; Karangan Syaikh Muhammad Ali As-Sobuni]


No comments: