Banyak saya perbualkan dan bertukar-tukar pandangan dengan Ustaz Nazrul, kebetulan beliau menginap 2 hari semalam di rumah saya. Lagi-lagi berkait masalah HISBAH, masalah persatuan dan macam-macam lagi. Dan diantaranya masalah blog gila ini.
Bila saya fikir semula, sambil-sambil menjenguk blog ini, di samping Ustaz Nazrul juga antara yang kerap menjenguk blog ini. Saya rasakan ada juga dikalangan kita yang terkesan dengan masalah blog ini. Kaedah yang dilakukan oleh pemilik blog ini adalah menjelaskan beberapa potongan ucapan 2 orang Tok Guru ini, kemudian menjela-jelakan masalah dan datangkan hujjah daripada beberapa Dalil, Ijma' dan Qias ulamak.
Contohnya kaitkan 2 orang Tok Guru ini dengan fahaman Wahabiyah, kemudian hujum Wahabi ini adalah sesat. Sebagaimana apa yang tuan punya blog ini sebut:
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi memusuhi kita secara berselimut;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi mengkafirkan kita bulat-bulat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi kata kita ahli bid`ah lagi sesat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi kata kita khurafat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi menyembelih umat Islam di merata tempat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi kata kita tak ikut Qur`an dan Sunnah secara Salaf yang tepat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi halalkan darah kita atas alasan beraqidah Allah tanpa bertempat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi menghina dan mengherdik ulama-ulama kita ikut dia punya otak khianat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi tak biarkan kita beramal dengan aman sebagaimana Ulama' silam beribadat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi berakidah yahudi bukan Islam yang hakiki dari langit;
kerana Wahhabi memusuhi kita secara berselimut;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi mengkafirkan kita bulat-bulat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi kata kita ahli bid`ah lagi sesat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi kata kita khurafat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi menyembelih umat Islam di merata tempat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi kata kita tak ikut Qur`an dan Sunnah secara Salaf yang tepat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi halalkan darah kita atas alasan beraqidah Allah tanpa bertempat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi menghina dan mengherdik ulama-ulama kita ikut dia punya otak khianat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi tak biarkan kita beramal dengan aman sebagaimana Ulama' silam beribadat;
kita bermusuh dengan Wahhabi,
kerana Wahhabi berakidah yahudi bukan Islam yang hakiki dari langit;
WAHAI WAHHABI, LANA DINUNA WA LAKUM DINUKUM .
Macam di dalam kaedah ilmu Mantiq cara penjelasan dengan Kaedah Qias: Contoh di dalam bab minum arak.
Minum Arak adalah memabukkan,
setiap yang memabukkan itu haram,
maka meminum arak itu haram.
setiap yang memabukkan itu haram,
maka meminum arak itu haram.
Apapun saya cuba menukilkan beberapa pandangan atau Fatwa daripada Syaikh Yusuf Al-Qardhawi. Moga selepas ini, si tuan punya blog ini insaf, bertaubat dan betulkan kenyataan semula, lebih-lebih lagi di dalam menghukum seseorang dengan mudah.
SIAPAKAH YANG LAYAK DISEBUT KAFIR?
Dr. Yusuf Al-Qardhawi
Pertanyaan:
Siapakah sebenarnya yang layak dihukumi (disebut) kafir?
Jawab:
Yang layak disebut kafir ialah orang yang dengan
terang-terangan tanpa malu menentang dan memusuhi agama
Islam, menganggap dirinya kafir dan bangga akan perbuatannya
yang terkutuk.
Bukan orang-orang Islam yang tetap mengakui agamanya secara
lahir, walaupun dalamnya buruk dan imannya lemah, tidak
konsisten antara perbuatan dan ucapannya. Orang itu dalam
Islam dinamakan "munafik" hukumnya.
Di dunia dia tetap dinamakan (termasuk) orang Islam, tetapi
di akhirat tempatnya di neraka pada tingkat yang terbawah.
Di bawah ini kami kemukakan golongan (orang-orang) yang
layak disebut kafir tanpa diragukan lagi, yaitu:
1. Golongan Komunis atau Atheis, yang percaya pada suatu
falsafah dan undang-undang, yang bertentangan dengan syariat
dan hukum-hukum Islam. Mereka itu musuh agama, terutama
agama Islam. Mereka beranggapan bahwa agama adalah candu
bagi masyarakat.
2. Orang-orang atau golongan dari paham yang menamakan
dirinya sekular, yang menolak secara terang-terangan pada
agama Allah dan memerangi siapa saja yang berdakwah dan
mengajak masyarakat untuk kembali pada syariat dan hukum
Allah.
3. Orang-orang dari aliran kebatinan, misalnya golongan
Duruz, Nasyiriah, Ismailiah dan lain-lainnya. Kebanyakan
dari mereka itu berada di Suriah dan sekitarnya.
Al-Imam Ghazali pernah berkata:
"Pada lahirnya mereka itu bersifat menolak dan batinnya
kufur."
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah juga berkata:
"Mereka lebih kafir daripada orang-orang Yahudi dan Nasrani.
Karena sebagian besar mereka ingkar pada landasan Islam."
Seperti halnya mereka yang baru muncul di masa itu, yaitu
yang bernama Bahaiah, agama baru yang berdiri sendiri.
Begitu juga golongan yang mendekatinya, yaitu Al-Qadiyaniah,
yang beranggapan bahwa pemimpinnya adalah Nabi setelah Nabi
Muhammad saw.
TIADA KEAHLIAN PUNCA MENGKAFIRKAN ORANG ISLAM.
Oleh: SYEIKH YUSUF AL-QARADAWI.
PERKATAAN kafir adalah satu perkataan yang amat berbahaya, yang wajib ke atas semua muslim berhati-hati dan berfikir sejenak sebelum mengucapkannya - walaupun dia berhak atau layak melafazkannya ke atas orang lain - memandangkan bahaya yang dibawa oleh perkataan itu kepada orang yang berkata dan orang yang dikata, di dunia dan di akhirat.
Malah saya ingin tegaskan di sini bahawa hukum mengkafirkan seseorang manusia adalah satu jatuhan hukum yang benar-benar berbahaya.
Empunya blog ini tidak baca masalah di dalam bab usul mazahib agaknya. Ataupun mungkin saya syorkan cuba baca kitab Tarikh Al-Mazahib Al-Islamiyyah karangan Al-Imam Muhammad abu Zuhrah. Saya malas hendak bahaskan masalah ini sangat. Itu yang syorkan biar baca sendiri sahaja. Sebab blog saya ini bkan mahu melayan kerenah orang gila ini. Tetapi untuk beri kesedaran orang supaya kita kembali kepada Allah SWT.
Lagi satu, kita belajar ilmu Aqidah ini memang untuk berdebat dengan orang agaknya. Setahu saya belajar ilmu aqidah ini untuk kita kenal siapa Pencipta kita? Supaya kita makin dekat dengan Pencipta kita. Jadi biar rasa takut, lantas memberikan ubudiyyah kepadaNya dengan sehabis baik.
Lebih teruk saya lihat bukan sahaja 2 orang Tok Guru sahaja, malah Saiyid Qutb dan Syaikh Islam Ibnu Taimiyyah pun kena sekali. Sedangkan dalam masalah furu', memanglah biasanya Ulamak khilaf. Tetapi dalam masalah Usuliyah (perkara dasar di dalam Islam), para Ulama kita sepakat di dalam hal ini.
Masalah Ijma' Ulamak ataupun sepakat jumhur Ulamak termasuk Arba'a Mazahib; Al-Malikiyah, Al-Hanabilah, Al-Hanafiyah dan Mazhabuna As-Safi'eyyah; Begitu juga pandangan Ulamak tertentu seperti Syaikh Islam Ibnu Taimiyyah di dalam perkara dasar ini tetap sama. Cuma kadang-kadang apa yang menjadikan kepayahan buat kita adalah penggunaan istilah Ulamak yang diguna-pakai untuk kita ketahui. Sebab itu kita belajar kena berguru, dan memerlukan guru-guru yang mursyid dalam ilmu Islam. Tidak boleh pakai baca sendiri sahaja.
Berkait dengan 2 Tok Guru ini saya biasa dengar kuliyah keduanya setiap minggu di dalam rakaman internet. Di samping kuliyah-kuliyah semasa kedua-duanya masih muda lagi. Tidak sedikit pun menunjukkan mereka berdua ini berfahaman Al-Wahabiyah. Hatta saya pernah dengar Tok Guru Nik Aziz sebut dahulu; "Sunan Sittah ini asas bagi hambo, jangan sombong nak bincang dengan hambo pasal ilmu hadith."-ujar beliau seingat saya beliau menyebut begini.
Dan Tok Guru Haji Hadi Awang biasa menyebut; "Di dalam Mazhab kita As-Syafi'eyyah ............ (sekian-sekian). Ketika beliau membahaskan beberapa pandangan Ulamak Mazahib.
Cuma kadang-kala beliau mengambil beberapa pandangan Ulamak, termasuk Ulamak di kalangan fahaman Wahabiyah seperti Syaikh Muhammad bin Baz. Ini menunjukkan keterbukaan Ulamak Haraki ini di dalam menyatakan beberapa pandangan. Hatta pandangan fahaman Syi'ah sekalipun di dalam pandangan politik yang nampk lebih terkehadapan. Sebagaimana kita melihat Negara Iran sekarang. Ini bukan kita boleh hukum ikut suka.
Apa yang pasti kedua-dua Tok Guru kesayangan ummah ini, mereka berdua jarang menceritakan mereka belajar dengan siapa? Beberapa banyak sanad kitab yang mereka ada? Ini menunjukkan sikap tawadhuk yang ada pada diri mereka.
Berbeza dengan kita yang belajar sedikit sudah rasa diri sangat alim. Ibarat pepatah melayu ada menyebut; 'Sekangkang kera'. Sepatutnya semakin belajar, semakin rasa takut. Sepatutnya semakin belajar rasakan diri itu amat kerdil di sisi Allah SWT. Sepatutnya semakin belajar, rasa semakin tidak mengerti dan tidak tahu. Kerana luasnya ilmu Allah SWT.
Firman Allah SWT:
Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu.
Sekian sahaja salam Ramadhan, Waallahu'alam.
terang-terangan tanpa malu menentang dan memusuhi agama
Islam, menganggap dirinya kafir dan bangga akan perbuatannya
yang terkutuk.
Bukan orang-orang Islam yang tetap mengakui agamanya secara
lahir, walaupun dalamnya buruk dan imannya lemah, tidak
konsisten antara perbuatan dan ucapannya. Orang itu dalam
Islam dinamakan "munafik" hukumnya.
Di dunia dia tetap dinamakan (termasuk) orang Islam, tetapi
di akhirat tempatnya di neraka pada tingkat yang terbawah.
Di bawah ini kami kemukakan golongan (orang-orang) yang
layak disebut kafir tanpa diragukan lagi, yaitu:
1. Golongan Komunis atau Atheis, yang percaya pada suatu
falsafah dan undang-undang, yang bertentangan dengan syariat
dan hukum-hukum Islam. Mereka itu musuh agama, terutama
agama Islam. Mereka beranggapan bahwa agama adalah candu
bagi masyarakat.
2. Orang-orang atau golongan dari paham yang menamakan
dirinya sekular, yang menolak secara terang-terangan pada
agama Allah dan memerangi siapa saja yang berdakwah dan
mengajak masyarakat untuk kembali pada syariat dan hukum
Allah.
3. Orang-orang dari aliran kebatinan, misalnya golongan
Duruz, Nasyiriah, Ismailiah dan lain-lainnya. Kebanyakan
dari mereka itu berada di Suriah dan sekitarnya.
Al-Imam Ghazali pernah berkata:
"Pada lahirnya mereka itu bersifat menolak dan batinnya
kufur."
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah juga berkata:
"Mereka lebih kafir daripada orang-orang Yahudi dan Nasrani.
Karena sebagian besar mereka ingkar pada landasan Islam."
Seperti halnya mereka yang baru muncul di masa itu, yaitu
yang bernama Bahaiah, agama baru yang berdiri sendiri.
Begitu juga golongan yang mendekatinya, yaitu Al-Qadiyaniah,
yang beranggapan bahwa pemimpinnya adalah Nabi setelah Nabi
Muhammad saw.
[FATAWA QARDHAWI, Permasalahan, Pemecahan dan Hikmah Dr. Yusuf Al-Qardhawi]
TIADA KEAHLIAN PUNCA MENGKAFIRKAN ORANG ISLAM.
Oleh: SYEIKH YUSUF AL-QARADAWI.
PERKATAAN kafir adalah satu perkataan yang amat berbahaya, yang wajib ke atas semua muslim berhati-hati dan berfikir sejenak sebelum mengucapkannya - walaupun dia berhak atau layak melafazkannya ke atas orang lain - memandangkan bahaya yang dibawa oleh perkataan itu kepada orang yang berkata dan orang yang dikata, di dunia dan di akhirat.
Malah saya ingin tegaskan di sini bahawa hukum mengkafirkan seseorang manusia adalah satu jatuhan hukum yang benar-benar berbahaya.
[FATAWA QARDHAWI, Permasalahan, Pemecahan dan Hikmah Dr. Yusuf Al-Qardhawi]
Empunya blog ini tidak baca masalah di dalam bab usul mazahib agaknya. Ataupun mungkin saya syorkan cuba baca kitab Tarikh Al-Mazahib Al-Islamiyyah karangan Al-Imam Muhammad abu Zuhrah. Saya malas hendak bahaskan masalah ini sangat. Itu yang syorkan biar baca sendiri sahaja. Sebab blog saya ini bkan mahu melayan kerenah orang gila ini. Tetapi untuk beri kesedaran orang supaya kita kembali kepada Allah SWT.
Lagi satu, kita belajar ilmu Aqidah ini memang untuk berdebat dengan orang agaknya. Setahu saya belajar ilmu aqidah ini untuk kita kenal siapa Pencipta kita? Supaya kita makin dekat dengan Pencipta kita. Jadi biar rasa takut, lantas memberikan ubudiyyah kepadaNya dengan sehabis baik.
Lebih teruk saya lihat bukan sahaja 2 orang Tok Guru sahaja, malah Saiyid Qutb dan Syaikh Islam Ibnu Taimiyyah pun kena sekali. Sedangkan dalam masalah furu', memanglah biasanya Ulamak khilaf. Tetapi dalam masalah Usuliyah (perkara dasar di dalam Islam), para Ulama kita sepakat di dalam hal ini.
Masalah Ijma' Ulamak ataupun sepakat jumhur Ulamak termasuk Arba'a Mazahib; Al-Malikiyah, Al-Hanabilah, Al-Hanafiyah dan Mazhabuna As-Safi'eyyah; Begitu juga pandangan Ulamak tertentu seperti Syaikh Islam Ibnu Taimiyyah di dalam perkara dasar ini tetap sama. Cuma kadang-kadang apa yang menjadikan kepayahan buat kita adalah penggunaan istilah Ulamak yang diguna-pakai untuk kita ketahui. Sebab itu kita belajar kena berguru, dan memerlukan guru-guru yang mursyid dalam ilmu Islam. Tidak boleh pakai baca sendiri sahaja.
Berkait dengan 2 Tok Guru ini saya biasa dengar kuliyah keduanya setiap minggu di dalam rakaman internet. Di samping kuliyah-kuliyah semasa kedua-duanya masih muda lagi. Tidak sedikit pun menunjukkan mereka berdua ini berfahaman Al-Wahabiyah. Hatta saya pernah dengar Tok Guru Nik Aziz sebut dahulu; "Sunan Sittah ini asas bagi hambo, jangan sombong nak bincang dengan hambo pasal ilmu hadith."-ujar beliau seingat saya beliau menyebut begini.
Dan Tok Guru Haji Hadi Awang biasa menyebut; "Di dalam Mazhab kita As-Syafi'eyyah ............ (sekian-sekian). Ketika beliau membahaskan beberapa pandangan Ulamak Mazahib.
Cuma kadang-kala beliau mengambil beberapa pandangan Ulamak, termasuk Ulamak di kalangan fahaman Wahabiyah seperti Syaikh Muhammad bin Baz. Ini menunjukkan keterbukaan Ulamak Haraki ini di dalam menyatakan beberapa pandangan. Hatta pandangan fahaman Syi'ah sekalipun di dalam pandangan politik yang nampk lebih terkehadapan. Sebagaimana kita melihat Negara Iran sekarang. Ini bukan kita boleh hukum ikut suka.
Apa yang pasti kedua-dua Tok Guru kesayangan ummah ini, mereka berdua jarang menceritakan mereka belajar dengan siapa? Beberapa banyak sanad kitab yang mereka ada? Ini menunjukkan sikap tawadhuk yang ada pada diri mereka.
Berbeza dengan kita yang belajar sedikit sudah rasa diri sangat alim. Ibarat pepatah melayu ada menyebut; 'Sekangkang kera'. Sepatutnya semakin belajar, semakin rasa takut. Sepatutnya semakin belajar rasakan diri itu amat kerdil di sisi Allah SWT. Sepatutnya semakin belajar, rasa semakin tidak mengerti dan tidak tahu. Kerana luasnya ilmu Allah SWT.
Firman Allah SWT:
إِنَّمَا يَخۡشَى ٱللَّهَ مِنۡ عِبَادِهِ ٱلۡعُلَمَـٰٓؤُاْۗ
Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang yang berilmu.
[Al-Fathir:28]
Sekian sahaja salam Ramadhan, Waallahu'alam.
No comments:
Post a Comment